De
theatervoorstelling, die ik op 7 februari 2014 ben gaan zien in de Schouwberg
Rex in Mol, heet Trust – Balkanbusiness – deel III. Het stuk is geschreven en
geregisseerd door Bert Danckaert en Peter Boelens. Natuurlijk waren er ook
acteurs die de voorstelling
speelden: Filip Jordens, Victor Mees, Peter Michel, Bas Teeken, Ana Van Aerden
en de bekende “Smos” uit Safety First, Matteo Simoni. Het decor werd verzorgd
door Annellies Boelens en John Van Oers. Andere medewerkers van het gezelschap “Bad
van Marie” zijn Pol Geusens, Vanessa Broes, Johan De Boel, Maya Albert, Soetkin
Verwilt, Carlo Ferrante, Bart Hollanders, Herwig De Weerdt, Ann Verhelst en
Eric Vanthillo. In dit artikel vinden jullie mijn ervaringen en wat uitleg over het stuk.
Het stuk was
eigenlijk het laatste deel van de Balkanbusinesstrilogie. Het was een vervolg
op “Buxus!” en “Vasio-Levsky”. Nochtans moest men de vorige twee delen niet
hebben gezien om het stuk te kunnen volgen. Het toneelstuk stond geheel op
zich. Bijna alle acteurs hebben hun originele (voor)naam behouden. Bas Teeken
was de hoofdrolspeler en Filip Jordens was zijn tegenspeler. Ana en Roger (
gespeeld door Victor Mees) waren ook belangrijke spelers in het stuk maar je
merkte toch dat er meer interactie was tussen Bas en Filip. Bas is namelijk het
hoofd van het bedrijf terwijl Filip eerder zijn rechterhand is in het stuk.
Het verhaal
begint eigenlijk met een einde, namelijk de begrafenis van Bas Teeken. De rest
van de voorstelling is een flashback van de weken en dagen voor zijn dood. Nog
enkele weken voor zijn dood was Bas Teeken een vrolijke man die samen met zijn
collega’s lachte op werk en leefde voor zijn bedrijf. In de loop van het
verhaal wordt hij egocentrischer, hij denkt meer aan zichzelf. Bovendien vreest
hij ook voor zijn relatie met Ana. Zij speelt met zijn voeten en jaagt hem
telkens op zijn paard door te flirten met Filip. Op een dag heeft Filip een
mysterieuze afspraak met een minister van Bulgarije en verdwijnt. Enkele dagen
later vindt men zijn lijk terug in Italië.
De eigenlijke
doodsoorzaak heeft mijn nooit verteld in het verhaal, maar in de epiloog, een
filmpje waarin Matteo Simoni een politieagent speelt, geeft men al meer
informatie over de reden van Bas’ dood. De kijker is gedurende het hele stuk dus
nieuwsgierig naar de oorzaak van zijn overlijden en probeert daar dan ook
achter te komen. Een happy ending heef
het verhaal niet echt aangezien het hoofdpersonage dood gaat.
Tijdens de
opvoering werd het publiek vaak aangesproken en de acteurs communiceerden ook
echt met de toeschouwers. Dit maakt de voorstelling anders dan een alledaags
toneelstuk. Het leek alsof je zelf deel uitmaakte van de groep.
Kenmerkend
voor het toneelstuk is de taal van de acteurs. Het verhaal speelt zich af in
Bulgarije. Vaak moeten de personages dus Bulgaars spreken en één van de
personages, Ana, is zelfs een Bulgaarse. De protagonist, Bas Teeken, heeft een
Hollands accent. Hij spreekt met grote overtuiging en veel intonatie. Hij lacht
veel en heeft een luide stem. Filip daarentegen is veel rustiger. Zowel Bas als
Filip spreken af en toe Engels en hebben daarbij geen oog voor de juistheid van
hun taal. Vaak spreken ze met een Nederlandstalig accent en vloeken ze. De
vrouw in het verhaal, Ana spreekt gebroken Nederlands. Vervolgens verstaat ze
de taal wel als één van de personages haar in het Nederlands aanspreekt. Roger
is de financieel adviseur in het bedrijf en spreekt het best Algemeen
Nederlands. Hij bevindt zich meer op de achtergrond van het verhaal. Hij moet
daarom ook niet veel tekst zeggen.
De
belangrijkste acteur was natuurlijk Bas Teeken. Een man van middelbare leeftijd
die zeer temperamentvol en opvliegend
is. Hij maakt vaak grootse gebaren en heeft een overdreven mimiek. Zo
onderstreept hij meestal zijn tirades met zijn lage stem. Bas is zeer
luidruchtig en heeft een levendig maar moeilijk karakter. Een andere opmerkelijke
acteur was Matteo Simoni. Hij speelde enkel in het filmpje op het einde van de
voorstelling, maar hij gaf zeker een meerwaarde aan het stuk. Ik vond het ook
heel erg leuk toen ik ontdekte dat hij ook samen met ons in het publiek zat.
Het is natuurlijk altijd tof om op te scheppen dat je vlak voor Matteo Simoni
hebt gezeten!
Een
essentiële bouwsteen in dit theaterstuk was het decor. In het begin stond de
doodskist centraal. Achter de doodskist moest het decor een kantoorruimte
voorstellen. In deze ruimte speelden zich vooral de flashbacks af. Er werd ook
soms de spot gedreven met het decor. Bijvoorbeeld de scène waarin Bas gewoon
terug in zijn kist kruipt omdat hij het zat is, vond ik wel zeer grappig.
De
interactie met het publiek zorgde ervoor dat je geboeid bleef als toeschouwer.
Mensen werden aangesproken, aangemoedigd om te converseren met de acteurs.
Grappige situaties en lachende mensen waren hier het gevolg van. Ik had ook
niet verwacht dat er zoveel mensen in de zaal zouden zitten. Het was nu niet
bepaald zeer druk, maar toch had ik niet verwacht dat er nog zoveel mensen naar
theater gaan kijken.
Als laatste
onderdeel van het toneelstuk waren de kleine filmpjes/anekdotes tussenin zeer
boeiend en lachwekkend. Hierdoor kreeg
je meer informatie en inzicht over hoe de situatie nu juist ineen zat.
Ik zou dit
theaterstuk echt aan iedereen aanraden om eens te bekijken. Het is een
alternatief theater dat probeert om het publiek meer te betrekken in het
verhaal. Ik vind zelf dat het Bad van Marie hier zeer goed is in geslaagd! Ik
was aangenaam verrast toen ik het theaterstuk zag. Het verhaal zelf is ook niet
echt voor de hand liggend en dat maakt het juist zo speciaal.
Bijlagen
Recensies:
Recensies van dit
deel van de Balkanbusinesstrilogie heb ik niet gevonden. Het theaterstuk wordt
namelijk nog altijd uitgevoerd. Daarom heb ik enkele recensies van de eerste 2
delen van de trilogie genomen.
Bron:
Rummens, T., Een buxus voor het goede
doel, De Morgen, 2005-06-02,
(http://www.badvanmarie.be/pages/bvm_in_pers.html).
Bron:
Cloostermans, M., Bejaarden te koop,
De Standaard, 2006-04-26, (http://www.badvanmarie.be/pages/bvm_in_pers.html).
Programma ’t Getouw
Bad van Marie is in rouw. Steracteur Bas
Teeken is niet meer. Bij zijn kist, is er de gelegenheid om terug te kijken op
de ondergang van Balkanbusiness
waar hij nauw bij betrokken was. En u als toeschouwer mag deze
uitvaartplechtigheid bijwonen. Het gezelschap vraagt bloemen noch kransen.
Enkel het bezit van een ‘Win for Life’ is al voldoende om mee te rouwen.
Hoe gaat het nu met de andere kaderleden? Filip Jordens, Ana Spazova en Roger Vermeulen hebben elkaar al meer dan vijf jaar niet gezien. Het bedrijf is intussen failliet en de onderlinge relaties zijn zwaar verstoord… Wat is er fout gegaan? Wie is er met het geld gaan lopen? Hoe overleven die ooit zo succesvolle ondernemers in 2013?
Bad van Marie houdt ervan de toeschouwer onder te dompelen in een gecreëerde realiteit en zoekt steeds naar niet-traditionele theatervoorstellingen. U wordt tegen wil en dank deel van de groep waarin u belandt en kijkt vanuit die hoedanigheid naar de voorstelling.
Hoe gaat het nu met de andere kaderleden? Filip Jordens, Ana Spazova en Roger Vermeulen hebben elkaar al meer dan vijf jaar niet gezien. Het bedrijf is intussen failliet en de onderlinge relaties zijn zwaar verstoord… Wat is er fout gegaan? Wie is er met het geld gaan lopen? Hoe overleven die ooit zo succesvolle ondernemers in 2013?
Bad van Marie houdt ervan de toeschouwer onder te dompelen in een gecreëerde realiteit en zoekt steeds naar niet-traditionele theatervoorstellingen. U wordt tegen wil en dank deel van de groep waarin u belandt en kijkt vanuit die hoedanigheid naar de voorstelling.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten